Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tusk: szepnę prezydentowi na ucho, kto chce ograniczyć polskie ambicje, jeśli chodzi o KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

GR

Data publikacji:
28-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK/przegląd prasy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tusk: szepnę prezydentowi na ucho, kto chce ograniczyć polskie ambicje, jeśli chodzi o KDP
wiz. CPK
Liczę, że rząd i większość parlamentarna zajmie się moim projektem ustawy o CPK, który ma społeczny mandat i jest podpisany przez 200 tysięcy polskich obywateli - powiedział prezydent Karol Nawrocki podczas posiedzenia Rady Gabinetowej. Głowa państwa oraz premier Donald Tusk rozmawiali o komponencie kolejowym projektu.

W środę, 27 sierpnia miało miejsce posiedzenie Rady Gabinetowej, czyli – upraszczając – spotkania rządu pod przewodnictwem prezydenta. Prezydent Karol Nawrocki skrytykował tempo realizacji inwestycji strategicznych.

– Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego złapał półtora roku opóźnienia, mimo że znacząco ograniczony jest jego zakres (...). Jeszcze dłuższe są opóźnienia związane z budową elektrowni jądrowej. Jeśli tak nie jest, to oczywiście liczę, że zostanie to podczas spotkania poruszone – mówił Nawrocki w środę w trakcie Rady Gabinetowej.

Prezydent ma nadzieję, że rząd zajmie się jego projektem ustawy o CPK, który - jak ocenił - ma „społeczny mandat” i „łączy środowiska polityczne”. Nawrocki skupił się w znacznym stopniu na komponencie kolejowym CPK.

Premier Donald Tusk odpierał zarzuty. Odniósł się krytycznie do ograniczenia w prezydenckim projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego prędkości kolei dużych prędkości do 250 km/h. Zauważył, że rządowy projekt zakłada prędkość 350 km/h, co uczyniłoby olskie koleje najszybszymi w Europie

– Nie chcę snuć tutaj złych domysłów, ale państwo bardziej zorientowani w temacie wiedzą, kto byłby zainteresowany ze względów biznesowych na tym, aby utrzymać tylko poziom 250 km na godzinę. Ale ja akurat wiem. Jak będzie trzeba, to panu prezydentowi na ucho szepnę później, kto jest naprawdę zainteresowany ograniczeniem polskich ambicji, jeśli chodzi o koleje dużych prędkości – dodał Tusk cytowany przez PAP.

– My, jeśli chodzi o Ministerstwo Infrastruktury, będziemy wydawali na infrastrukturę - to jest kolej, to są lotniska - w tym przyszłym roku (...) blisko 100 miliardów złotych. W ostatnim roku rządów naszych poprzedników to było niecałe 50 miliardów – powiedział Tusk.

Przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny buduje pierwszą linię Kolei Dużych Prędkości. - Dzięki przyjętym założeniom dla KDP skrócenie czasu przejazdów przyniesie fundamentalną zmianę jakości podróżowania po Polsce - przekonuje spółka, broniąc decyzji o podwyższeniu prędkości maksymalnej z 250 do 350 km/h.

Analizy zawarte w Studiach techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) i Projektach Budowlanych dla każdego odcinka linii „Y” od samego początku uwzględniają maksymalną prędkość projektową przejazdu pociągów – 350 km/h. Pozwoliło to na podjęcie decyzji o zwiększeniu prędkości eksploatacyjnej, z jaką będą się poruszały pociągi – z pierwotnie planowanych 250 km/h do nawet 350 km/h.

- Skrócenie czasów przejazdu poprawi wskaźniki efektywności linii kolejowych, a powstająca infrastruktura będzie obsługiwać największe potoki pasażerskie. Według prognoz przygotowanych na podstawie zaawansowanych narzędzi analitycznych przewozy będą rosły. To z kolei będzie silnym impulsem dla inwestycji CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych, wpisujących się w oczekiwania rynku i opartych na twardych danych - pisaliśmy niedawno.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK odkłamuje mity na temat rezygnacji ze szprych i rozwoju sieci kolejowej

Infrastruktura

CPK odkłamuje mity na temat rezygnacji ze szprych i rozwoju sieci kolejowej

Redakcja / inf. prasowa 25 sierpnia 2025

CPK wybrał wykonawcę projektu Centrum Przetwarzania Danych

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę projektu Centrum Przetwarzania Danych

Centralny Port Komunikacyjny 16 sierpnia 2025

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Pasażer

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Prawo i polityka

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Roman Czubiński 18 czerwca 2025

Zobacz również:

CPK odkłamuje mity na temat rezygnacji ze szprych i rozwoju sieci kolejowej

Infrastruktura

CPK odkłamuje mity na temat rezygnacji ze szprych i rozwoju sieci kolejowej

Redakcja / inf. prasowa 25 sierpnia 2025

CPK wybrał wykonawcę projektu Centrum Przetwarzania Danych

Infrastruktura

CPK wybrał wykonawcę projektu Centrum Przetwarzania Danych

Centralny Port Komunikacyjny 16 sierpnia 2025

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Pasażer

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Prawo i polityka

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Roman Czubiński 18 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij